De 2 hoofdstammen in Zimbabwe

De meeste Zimbabwanen beschouwen zichzelf als behorend tot de etnische groepen AmaNdebele en VaShona. De verschillende dialecten zijn in Zimbabwe tegenwoordig van minder belang daar Shona door heel het land wordt gesproken en zijn vooral van belang om te bepalen uit welk dorp of stad een spreker afkomstig is.

Geschiedenis van de beeldhouwkunst in Zimbabwe

Omstreeks 1250 werden in Groot Zimbabwe steenstructuren gebouwd, bestaande uit stenen muren die omheiningen vormden, platforms om hutten te ondersteunen en een enorme omheining met een kegelvormige toren. Groot Zimbabwe was de hoofdstad van de heersers van een samenleving die haar rijkdom ontleende aan zowel het houden van vee als het handelen met de kuststaten van Oost-Afrika.

Speksteenvogelfiguren werden gevonden op muren en monolieten van de oude stad 'Groot Zimbabwe'. Deze speksteenvogels werden ongeveer 760 jaar geleden bij 'Groot Zimbabwe' ontdekt.

Totems en tradities van Zimbabwe

Een van de vroegst bekende Zimbabwe-tradities is het gebruik van totems en deze worden vaak afgebeeld in de sculpturen die je in het hele land ziet.

Deze Totems weten ook dat mituos werden gebruikt door de AmaNdebele en MaShona om de verschillende clans te identificeren die de oude beschavingen van de dynastieën vormden. De symbolen worden meestal geassocieerd met dierennamen en bieden de sociale identiteit van de clan. Ze zijn ook bedoeld om te waken tegen incestueus gedrag en om iemand te prijzen in gereciteerde poëzie.

Er zijn ten minste 25 identificeerbare totems en 60 hoofdnamen in de hedendaagse AmaNdebele en MaShona-samenleving. Totems zijn meestal dieren en lichaamsdelen. Voorbeelden zijn visarend, zebra, leeuw, aap, olifant of been, hart en longen, etc.

Totem-identiteit is erg belangrijk bij traditionele ceremonies. Mensen van dezelfde totem zijn afstammelingen van één gemeenschappelijke voorouder en de AmaNdebele en MaShona herkennen deze totemeenheid zelfs over de grenslijnen van stammen heen.

Hedendaagse beeldhouwcultuur in Zimbabwe

In de vroege beeldhouwcultuur van Zimbabwe vonden veel kunstenaars hun inspiratie uit hun totems of uit het bovennatuurlijke. Tegenwoordig lijken veel van de jongere kunstenaars los te zijn geraakt van hun oude overtuigingen en werken ze nu in meer abstracte vorm.

De meeste kunstenaars laten zich inspireren door het dagelijks leven en vandaar de vele stukken met afbeeldingen van dames die voor kinderen zorgen, baden en water verzamelen. Anderen laten zich inspireren door de natuur-organische vormen, bloemen en bladeren en natuurlijk spelen de dieren een belangrijke rol in het dagelijkse leven op het platteland. Van Guineafowl tot apen en hagedissen tot vele soorten vogelsoorten.

Met een geschatte werkloosheid van ongeveer 80% en met veel steensoorten om te beeldhouwen en relatief dichtbij, hebben veel Zimbabwanen bekwaamd in het beeldhouwen.

De meeste beeldhouwers vinden de vorm van hun inspiratie in de vorm van de rots. Elke beeldhouwer heeft zijn eigen persoonlijke stijl en kiest de steen die bij hun stijl past. Er is over het algemeen geen schets of idee, alles is gecreëerd in vrije vorm.